Küldetésünk és célunk „Korunk egyik alapvető kihívása, hogy releváns válaszokat tudjunk adni azokra a gyorsan változó lehetőségekre és kockázatokra, amelyeket a digitális médiakörnyezet, az online kommunikáció és nyilvánosság jelent mindannyiunk számára.” https://digitalisjoletprogram.hu/hu/tartalom/dgys-magyarorszag-digitalis-gyermekvedelmi-strategiaja Tovább az oldalra
Médiatudatosság A hagyományos írás-olvasás képességének elsajátítása mára már kevés ahhoz, hogy értsük a körülöttünk lévő világot és eligazodjunk benne. Ma a médiumok, az internet, az egyre táguló digitális világ adta lehetőségek használata nélkül életünk (munkánk, információszerzésünk, társas életünk, szabadidőnk) nem képzelhető el. Tovább az oldalra
Gyerekek és a média A Földünk ma születő gyerekek jelentős része egy szempontból nagyon hasonló: Tovább az oldalra
Gyerekek és a reklám A modern társadalmakban a gyerekek médiával telített környezetben nőnek fel. Naponta sokféle reklámüzenettel találkoznak: óriásplakátokkal, sajtóval, rádióval, tévével, internettel, mobiltelefonokkal, videojátékokkal, alkalmazásokkal és közösségi hálózatokkal. Tovább az oldalra
Médiaértés, médiaműveltség, médiatudatosság A modern technológiák egyre szélesebb körű alkalmazásának és elterjedésének jelentős pozitív hozama is van. Az információ robbanásszerű terjedése kiváló lehetőség a tudás forradalmi, és egyben demokratikus térhódítására, csakúgy, mint az aktív állampolgári habitus megteremtésére. Tovább az oldalra
Médiaszocializáció Máig ismétlődően feltett kérdések kiindulópontja: mit tesz, mit változtat a média a szocializáció egyes területein? Hogyan befolyásolja a média a szocializációt? Azaz: milyen hatással van az érzelmekre (pl. az agresszióra) a személyiség egyes faktoraira (pl. szorongás), a társas viselkedésre (pl.sztereotípiákra), szabadidőre, családi életre (és még hosszan sorolhatnánk)? De vannak másik irányból érkező kérdések is: hogyan sajátítja el az egyén felnövekedése során a média használatát? Hogyan és mi módon találkozik és él az infokommunikációs eszközök adta lehetőségekkel? Hogyan és milyen szinten jut valaki számítógépes és egyéb ITC ismeretekhez, vagy hogyan sajátítja el az internet használatát, mit tud a biztonságos internet és mobilhasználatról, hogyan fejlődik és miként fejleszthető a médiaértés? Azaz hogyan szocializálódik a médiához ? Hogyan terjed ki a szocializáció kultúrát elsajátító folyamata a médiára is? Tovább az oldalra
Ajánlott irodalom KÓSA,É. (2004): A média szocializációs hatásai. In: N. Kollár,K.-Szabó,É.(szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, Osiris Kiadó. KÓSA,É.,(2005): A média hatása az egészségre . In: Barabás,K.(szerk.): Egészségfejlesztés. - Alapismeretek pedagógusok számára . Medicína Kiadó. KÓSA,É.,(2005): A szülők és nevelők részvétele a fiatalok médiahasználatában. In: Tordainé Vida Katalin (szerk.): Ifjúság, munka, kultúra. Esztergom, VJRKTF 96-121. KÓSA,É.,(2006): A felnőtté válás útján. In: Tőzsér,E.(szerk.): Hit és élet. Új Ember Kiadó. 119-165. KÓSA,É.,(2006): A media szerepe a gyerekek fejlődésében. In: Mindentudás Egyeteme, 5. kötet. Kossuth Könyvkiadó, 165-187. Kósa Éva-Vajda Zsuzsa: Hasznos vagy káros? „Szemben a képernyővel”. KÓSA, É.,- LÁSZLÓ, M.(2010): Új trendek és régi szokások: helyzetkép a 12-17 évesek és a média kapcsolatáról. In: Gabos, E.(szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. V.KOBAK Könyvsorozat.73-85. NGYSZ, ISBN 978-963-06-8697-6 KÓSA, É.,- LÁSZLÓ, M.(2012): Együtt-egyedül. In: Gabos, E.(szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. VI.KOBAK Könyvsorozat. 103-120. NGYSZ, ISBN 978-963-08-3034-8 KÓSA,É. (2012): Gyerekek és szülők a változó médiakörnyezetben. In: Fülöp,M., Szabó,É.(szerk.): A pszichológia mint társadalomtudomány . ELTE Eötvös Kiadó, 373-387. ISBN 978 963 312 1337 KÓSA, É.,- LÁSZLÓ, M.(2014): Médiapolisz lakói I.. In: Gabos, E.(szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. VII.KOBAK Könyvsorozat. 99-105. NGYSZ, ISBN 978-963-89962-0-6 KÓSA,É. (2014): A média: a változások oka vagy eszköze? A generációs szakadékról. In: Lányi, A.; László, M. (szerk.): Se vele, se nélküle? Tanulmányok a médiáról . CompLex Kiadó, Budapest, 191-217. ISBN 978- 963- 295- 386- 1 KÓSA,É.–BERTA,J. (szerk.) (2015): Médiaszocializáció. Wolters Kluver Kiadó. Budapest. KÓSA,É. (2015): A médiaszocializáció kezdetei. in: Kósa,É.–Berta,J. (szerk.) Médiaszocializáció. Wolters Kluver Kiadó. Budapest, 11-51.o. ANTALÓCZY,T.-DANÓ,GY.,- KÓSA,É.- LÁSZLÓ,M. (2017): Digitális galaxis. 20 év kutatás a médiáról és a gyerekekről: 1997-2017. KOBAK Könyvsorozat.89.o. Tovább az oldalra